کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: مقتل


ولادت حضرت عباس علیه السلام

درباره : حضرت عباس علیه السلام
منبع : ت

همانگونه بسیاری از بزگان همچون شیخ صدوق، ابن شهرآشوب؛ سلیم بن قیس؛ علامه مجلسی، شیخ عباس قمی، علامه بیرجندی و ... ) کتاب سلیم بن قیس ج ۲ ص ۸۷۰، علل الشرایع ج ۱ ص ۱۸۸،  مناقب آل ابیطالب ج ۳ ص ۳۶۲، مستدرک الوسائل ج ۲ ص ۳۶۰، بحار الأنوار ج ۴۳ ص ۱۹۲، کبریت احمر۳۷۵، منتهی الآمال ۲۲۷ و  ... ) نوشته اند حضرت زهرا سلام الله علیها وصیت کرد که پس از من با امامه دختر خواهرم ازدواج نما لذاامیرالمؤمنین علیه‌السلام  طبق وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها ابتدا با امامه ازدواج کرد سپس با اسماء بنت عمیس، پس از آن با لیلی التمیمیه و در آخر سر با فاطمه کلابیه ( اُمُّ البنین) ازدواج نمود، لذا ازدواج امیرالمؤمنین علیه‌السلام با اُمُّ البنین حدوداً ۱۵ سال بعد از شهادت حضرت زهراست یعنی در سال ۲۵ هجری و در سال ۲۶ هجری اولین فرزند از این ازدواج یعنی وجود نازنین قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس علیه‌السلام متولد شد که در آن زمان امام مجتبی علیه‌السلام ۲۴ و سیدالشهدا علیه‌السلام ۲۳ سال داشته اند، یعنی آنکه ازدواج کرده و در خانه خود بوده اند، لذا اختلاف سن حضرت عباس علیه‌السلام با سیدالشهدا  هم حداقل ۲۳ سال است


 متأسفانه در خصوص وقایع هنگام ولادت این بزرگوار در کتب تاریخی معتبر چیز خاصی نیامده است و با سکوت تاریخی مواجه هستیم و آنچه غالبا نقل می گردد سند محکم و قابل قبولی ندارد که از آن جمله می توان به این موضوع اشاره نمود که بعد از ولادت حضرت عباس علیه‌السلام حضرت ام البنین سلام الله علیها قنداقه حضرت عباس علیه‌السلام را دور سر فرزندان حضرت زهرا همچون امام حسن و امام حسین علیه‌السلام می چرخانید وقتی امیر المؤمنین علیه‌السلام علت را جویا شد فرمود مردم می گویند از وقتی خدا عباس را به من عطا نموده است دیگر به فرزندان فاطمه سلام الله علیها توجهی ندارم و ... این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و در هیچ کتاب معتبری ندارد و با عقل و منطق هم سازگاری ندارد زیرا با عنایت به اینکه سال ولادت امام حسن علیه‌السلام دوم هجری، ولادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در سوم هجری و ولادت حضرت زینب سلام الله علیها در ششم هجری بوده است این بزرگواران در هنگام تولد حضرت عباس علیه‌السلام به ترتیب ۲۴، ۲۳ و ۲۰ سال داشته اند و همگی ازدواج کرده بودند و در منازل خود بوده اند و اصلا چنین توجهی معنا نداشته است که مردم مدینه بخواهند در مورد آن اظهار نظر کنند .